maandag 24 augustus 2015

Controle polikliniek Hematologie VUmc

Vandaag, maandag 24 augustus na 5 weken rust weer een afspraak op de polikliniek Hematologie van het VUmc voor bloedonderzoek, herhaalrecepten en een gesprek met de internist/hematoloog dr Ellen Meijer.

Het bloedprikken ging deze keer in een keer goed. De uitslagen van het bloedonderzoek zijn goed en stabiel (Hb 8.6, Trombocyten 232 en de Leukocyten 6.5).
Van de uitslag van de leverfunctie schrok ik hevig, de dokter was er ook niet blij mee. De ALAT was nu 365, vijf weken geleden nog 64 (ook te hoog), dat is bijna zes keer zoveel.
Wat is er aan de hand? Er zijn twee mogelijkheden, of er is sprake van een ontsteking aan de lever in de vorm van Hepatitis C of Hepatitis E, of de Graft versus Host is zeer actief in de lever. Gezien dat ik al geruime tijd last heb van allerlei pijntjes (botten, gewrichten en buik) en mijn huid ook met grote regelmaat rode plekjes en vlekken vertoont, denkt ik zelf aan GvH. De dokter kan zich daar ook in vinden. Om de Hepatitis C en E uit te sluiten moest ik wel nog een keertje geprikt worden, gelukkig ging het afnemen van het bloed bij de tweede poging goed. Hopelijk is er volgende week meer duidelijkheid waarom de leverwaardes zo hoog zijn. Ik heb dit wel eens vaker gehoord van de mensen die in dezelfde periode waren opgenomen toen ik in het ziekenhuis lag, regelmatig kom ik wel eens iemand van die periode tegen op de polikliniek.
Het leek de dokter beter om de komende week toch maar met Prednison starten, eenmaal daags 20 mg. Volgende week weer terug voor controle, eens kijken of de werking van de prednison gezien de klachten enig effect hebben op de leverwaardes.

De resterende uitslagen van het beenmergonderzoek van 21 juli jl, met name de MRD en STR waren goed. De MRD bepaling was negatief en de STR was 100% donor. Toch nog een beetje goed nieuws te melden na het slecht nieuws over mijn leverfuncties.

Vandaag ook weer een hele nieuwe voorraad aan medicijnen (Prednison, Nexium, Valaciclovir, Co-trimoxazol en Triamcinolon Crème/Zalf ) bij de apotheek van de polikliniek van het VUmc opgehaald.
Volgende week maandag, 31 augustus weer terug voor controle en een gesprek. Ik heb dan ook een afspraak met de SCT-verpleegkundige.

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten