woensdag 24 september 2014

Alweer een bloedtransfusie - VUmc

Vandaag, woensdag 24 september 2014 had ik voor de tweede keer een afspraak bij de dagbehandeling Hematologie van het VUmc voor een bloedtransfusie.

Er was weer een bed voor mij gereserveerd en een verpleegkundige in opleiding bracht het infuus aan. Het prikken ging niet goed. De enige nog goede ader werd om zeep geholpen. Dit was te wijten aan een slechte voorbereiding, er was te weinig licht en ze zat ook helemaal verkeerd aan het bed. Bij het aanprikken wist ik al meteen dat het niks ging worden. Er werd hulp ingeroepen van een ervaren kracht. Gelukkig kon zij nog dezelfde ader gebruiken, ik weer blij en opgelucht.

Ook kwam de dokter weer langs, hij had overleg gehad met enkele verpleegkundigen die me de dag ervoor geprikt hadden toen het ook zo moeizaam ging. Er werd besloten dat ik morgen (donderdag 25 september) om 10.00 uur op de zorgafdeling 3b Hematologie van het ziekenhuis een PICC lijn zou krijgen. Dit is een lange lijn (van ongeveer 60 cm) die via je bovenarm in een groot vat wordt geplaatst, het uiteinde komt boven je hart uit. Het voordeel van een PICC lijn is dat deze voor langere tijd kan blijven zitten en dat er een infuus op aangesloten kan worden en bloed kan worden afgenomen. De lijn (catheter) moet wel regelmatig met Heparine worden doorgespoeld i.v.m. bloedstolsels.
Ik kreeg nog allerlei papieren mee om door te lezen, in te vullen en te ondertekenen. Ik doe mee aan een extra medicijn therapie en onderzoek (HOVON 132 MDS AML) naast de chemokuur en ik geef ook toestemming om extra bloed te geven voor onderzoek op langere termijn. Verder kreeg ik ook nog enkele folders voor het betellen van een pruik op maat gemaakt, mijn haar zal vrij snel uitvallen. Zelf heb ik geen moeite om met een kaal hoofd te lopen, maar voor sommige mensen is de confrontatie niet leuk.

In totaal kreeg ik weer 3 zakken bloed van 300 ml, elke zak zou in anderhalf uur moeten inlopen. Zo tegen 14.00 uur was ik weer helemaal klaar, volgetankt en vol energie kan ik er weer een week tegen aan.

UPDATE
Ik heb bij thuiskomst meteen een adres voor het maken van pruiken (www.sjoerdappij.nl) gebeld en een afspraak voor vrijdagmiddag om 14.00 uur gemaakt. Ze zitten vlakbij het VUmc.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten