dinsdag 13 augustus 2013

Algemene tegemoetkoming (Wtcg)

Wat veel mensen misschien nog niet weten is dat ze een tegemoetkoming kunnen krijgen als je chronisch ziek bent. Zelf wist ik dat ook niet totdat ik vorig jaar een brief kreeg van het CAK.

In de brief stond dat ik recht had op een Algemene tegemoetkoming Wtcg (Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten) voor het jaar 2011. Verder stond er in de brief waarom ik deze tegemoetkoming ontvang en de hoogte van het bedrag (€ 514,00) wat altijd op het eind van december wordt uitbetaald.
Je vraag je dus af hoe weten ze dat allemaal dat ik chronisch ziek ben en voldoet aan hun voorwaarden! Het antwoord is simpel, ze weten alles over je via je Zorgverzekeraar en de Belastingdienst.

Vandaag heb ik voor de zekerheid even op de website van het CAK gekeken of ik voor het jaar 2012 weer in aanmerking kom voor een Algemene tegemoetkoming (Wtcg). Ik zag dat de voorwaarden ten opzichte van de vorige jaren zijn veranderd en ook het bedrag is veranderd in 494 euro.
Ik ben benieuwd of ik in oktober weer een beschikking ontvang van het jaar 2012.

Wil je meer weten over de voorwaarden (2009, 2010, 2011 en 2012) en aanvraagformulieren, kijk dan op Algemene tegemoetkoming (Wtcg) en Compensaties eigen risico op de website van het CAK of op de website van de Rijksoverheid. Op de website van de Rijksoverheid vind je ook een Wtcg-test. Je kunt dan kijken of je in aanmerking komt of niet.
Op de website van het CAK vind je ook gratis 0800 nummers mocht je nog vragen hebben.
Het is ook mogelijk om met terugwerkende kracht de uitbetalingen van 2009, 2010 en 2011 te ontvangen.

---

UPDATE:
De Wtcg wordt vóór 1-1-2014 in zijn geheel afgeschaft. Lees hier meer over deze maatregel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten